Jordskalv, hemmaföräldrar och åsikter

Lisen vaknade vid 5-tiden imorse, så vi var vakna när när morgonens jordskalv kom, jag fattade inte vad som hände när glasdörrarna i skåpet i sängkammaren började skramla så jag trodde dom skulle trilla ut, Lisen blev jätterädd och höll mig om halsen fast några minuter senare hade vi både glömt bort det, mannen ringde hem lite innan 7 och undrade om vi hade kännt något och när han sa vad det var så kändes det rätt otäckt. Man börjar tänka på naturkatastrofer och allt  sånt hemskt som kan hända och då känner man sig rätt billig. Jag ropade ner barnen iaf så att vi skulle vara på samma ställe om det kom ett skalv till, Alexandra hade redan vaknat av det men Anton sov som en stock, han hade inte märkt något alls. Skönt iaf att det inte blev värre, fast får väl titta mer på nyheterna vad dom säger om det.

Jag var inne på en sida på aff där diskutionerna gick heta angående hemmaföräldrar, allvarligt talat så begriper jag inte att folk bara orkar bry sig om så mycket, har folk så gott om tid eller finns det så många som är arga och missnöjda med sina liv eller vill folk bara få fram att sina åsikter dom är rätt? Jag tycker inte om dagis och skulle aldrig lämna av mina barn om det inte blev så illa att vi fick svälta och mannen är tack o lov av samma åsikt. Vi gör det som känns rätt för oss, men det betyder ju inte att det är rätt för t.ex grannen, kanske mamman känner att hon inte trivs med att gå hemma och bara passa barn och aldrig har råd att köpa något till sig själv eller hon kanske har ett jätteintressant jobb som hon skulle må dåligt av att mista eller man kanske lever billigt o kör gamla bilar och det inte går runt ändå eller, ja det finns hur många orsaker som helst och jag lägger mig inte i hur folk lever sina liv. Själv kan jag inte minnas att jag har fått mer än 2 kommentarer under alla dom år jag varit hemma och jag är verkligen lycklig som får tillbringa all denna tid med mina barn och skulle inte byta ut den tiden mot alla pengar i världen. Jag menar tänk om man skulle gå och reta upp sig på alla som har andra åsikter än en själv, vilket jobb och vilket dåligt humör man jämt skulle varit på! Nu ska gå och göra något annat som, hör och häpna, också kan reta folk, amma lilla Lisen. För det ska man heller inte göra efter att ens bebis fyllt 1år. Och nej, jag är inte stingslig idag utan tycker bara att man ska göra det som känns rätt för en själv och inte bry sig så mycket om vad andra gör. :). Make love not war!

Kommentarer
Postat av: sivan

Härligt att läsa andras åsikter :)

Jag ska absolut inte försöka förändra dig!

Jag gillar ju dagis jag, med måtta. Jag skulle nog vilja jobba pyttelite sådär 25 % för jag är nog inte världens bästa mamma om jag bara går hemma. Men jag jobbar ju mer än så och då blir det lätt för mkt och jag blir olycklig för det. Nåja...alla måste hitta sin melodi i livet så är det bara! Jag vet att det här är ett ämne som upprör folk mycket! Nästan lika mycket som amma-stora-barn gör :) Jag ammar min son än och han blir 2 i januari. Tack för att du delar med dig. Alltid roligt att läsa.

2008-12-16 @ 13:25:47
URL: http://eirenes.blogg.se/
Postat av: Ulrica

Att försöka göra alla till lags är ju en omöjlighet så jag håller hårt på att göra det JAG tror på, sen är det ju ingen garanti för att det är det rätta, men bara tanken på och lämna av Lisen, och dom andra när dom var små är för mig helt omöjlig, det är ungefär(som jag har läst någon annanstans) som o lämna av mannen till grannfrun ;). Tack för att du vill läsa, en kommentar från dig gör mig alltid glad :).

2008-12-16 @ 13:57:34
URL: http://mamaauroras.blogg.se/
Postat av: Nettan

jag orkar ärligt inte ens ge mig in i de diskussionerna längre. Jag har jobbat heltid, pluggat heltid och haft småbarn och det bara för att jag var tvungen. Barnen växer upp så fort att det är såååå trist att missa så mycket som man faktiskt gör om de ska tillbringa den mesta vakna tiden på dagis. Nu har jag möjlighet att vara hemma och det är en förmån. Jag ser mig inte som lyxhustru eller fast i en kvinnofälla utan det är en ren och skär förmån att få ha ett val. Tids nog flyttar ungarna ut och då kan jag hitta på nåt att göra på dagarna såvida inte barnen skaffat smått då så jag får agera mormor/farmor/deltidsdagmamma dårå... :)

Jo, angående din fråga; maken är i amerikanska flygvapnet och vi bor på ben flygbas här i tyskland, men då vi hör till usa så går barnen i amerikansk skola. Vi har egentligen väldigt lite med själva tyskland att göra även fast vi bor här. :)

2008-12-16 @ 20:03:41
URL: http://witchypooscorner.blogspot.com/
Postat av: Frida

Hej!

Vad roligt att hitta en hemmamammablogg! Jag är också hemma med mina barn på heltid. Skrev tidigare en del på affs hemmaföräldersnack, men tittar in där sällan nu sedan jag ledsnat på allt ifrågasättandet av vår existens där. Roligt som sagt att hitta hit!

ha det gott! /Frida

2008-12-17 @ 20:31:20
URL: http://fridabloggar.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0